تاثیر قوی ارائه بازخورد و تعیین هدف بر توجه

طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، برای اینکه افراد توجه خود را بر روی یک کار در مدت زمان طولانی حفظ کنند، تعیین هدف، موثر است اما دریافت بازخورد، تأثیر بسیار قوی تری دارد.
متیو رابیسون، استادیار روانشناسی دانشگاه آرلینگتون و اولین نویسنده این مطالعه، می گوید: «حفظ توجه بسیار دشوار است. هرچه مدت طولانی تری یک کار را انجام دهید، عملکرد، بدتر خواهد بود. اگر می خواهید مردم را تشویق کنید که تمرکز خود را بر روی یک کار، خواه یادگیری یا مرتبط با شغل، حفظ کنند یا اگر در حال طراحی چیزی هستید که می خواهید مردم با آن درگیر شوند، ارائه بازخورد در مورد عملکرد آنها یک انگیزه بسیار قوی است».
در چهار آزمایش، محققان به افراد یک کار ساده اما نیازمند به توجه را دادند و از آنها خواستند آن را به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهند. آنها اثربخشی هدف گذاری، بازخورد و دستکاری های انگیزشی را بر توانایی شرکت کنندگان برای حفظ توجه خود، اندازه گیری کردند. شرکت کنندگان نیز در مورد سطوح انگیزه و هوشیاری خود، توضیحاتی ارائه کردند و وضعیت توجه خود را در حین انجام وظیفه، سرگردانی یا غفلت، فاش کردند.
در آزمایش اول، محققان دریافتند که تعیین یک هدف خاص، توجه پایدار را بهبود میبخشد اما تأثیری بر درگیری با کار (انگیزه بالاتر و افکار نامرتبط کمتر با کار) ندارد.
در آزمایش دوم، آنها زمان اجرا را به بلوک هایی تقسیم کردند و در پایان هر کدام، بازخوردی به افراد، ارائه کردند. داده ها شواهد قانعکننده ای ارائه کردند مبنی بر اینکه ترکیب یک هدف خاص با بازخورد، توجه و انگیزه را بهبود میبخشد. علاوه بر این، بازخورد به خودی خود یک تنظیم کننده چشمگیر از افکار غیر مرتبط با کار بود.
این مطالعه، شواهد کمی پیدا کرد که انگیزه هایی مانند پاداش نقدی یا رهایی زودهنگام از آزمایش، در مقایسه با اثر اهداف و/یا بازخورد، باعث افزایش تعهد یا عملکرد شوند. در انجام آزمایش های مربوط به پاداش نقدی، محققان با گذشت زمان شاهد کاهش عملکرد بودند و شرکتکنندگان گزارش دادند که انگیزه کمتر، خستگی بیشتر و افزایش سرگردانی ذهن را احساس میکنند.
رابیسون گفت: «حتی در شرایطی که افراد احساس می کنند با انگیزه و درگیر هستند، حفظ عملکرد بهینه، دشوار است، به خصوص اگر کار به شدت نیازمند به توجه باشد. رهبران باید از محدودیت های سیستم شناختی انسان برای انجام کارهای یکنواخت در مدت زمان طولانی آگاه باشند. مشاغلی مانند نجات غریق، نظارت امنیتی شرکت ها یا نظارت راداری که در آن رویدادهای مهم، نادر هستند اما با این وجود نیاز به هوشیاری کامل دارند، ممکن است توجه فرد را فراتر از محدودیت هایش سوق دهند».