مقاله اثر غنی سازی محیط بر روی رفتارهای شبه اتیسم در یک مدل حیوانی

در یک مطالعه در پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی، محققین سعی کردند اثر غنی ­سازی محیط را بر روی رفتارهای شبه اتیسم که به وسیله جدایی از مادر در موش ها ایجاد شده بود، بررسی کنند.

در این مطالعه بچه موش­ ها در دوره شیرخوراگی روزانه ۳ ساعت از مادر جدا می­ شدند و این عامل باعث می­ شد تا در سن نوجوانی رفتارهای شبه اتیسم در آن­ها بروز کند که این با بزرگ شدن برخی نواحی مغز مانند هیپوکمپ و بخش­هایی از نواحی پیش پیشانی نسبت به موش­های طبیعی، همراه بود.

آن­ها در یک گروه از این موش­های جدا شده از مادر، محیط غنی شامل لوازم بازی و اشیاء با رنگ و جنس­های مختلف به عنوان مداخله درمانی تا سن نوجوانی ارائه کردند و نشان دادند که غنی سازی محیط می­ تواند باعث کاهش چشم گیر رفتارهای تکراری در موش­ های اتیستیک شود. اما جالب است که نقص رفتارهای اجتماعی در موش­هایی که تحت محیط غنی قرار گرفته بودند، تشدید پیدا کرد.

محققین این مطالعه معتقدند، شاید یکی از دلایل تشدید نقص رفتارهای اجتماعی این موش­ها در محیط غنی، درگیری بیش از حد حیوانات با لوازم و اشیاء ارائه شده (مشابه آنچه در کودکانی که به طور افراطی در معرض لوازم دیجیتال قرار می گیرند و از محیط اجتماعی دور می شوند) باشد.

همچنین این مطالعه نشان می ­دهد روش اجرای صحیح درمان با غنی سازی محیط مانند طول و زمان دوره و … در نتایج حاصل از آن موثر است. و ممکن است در صورت عدم اجرای صحیح و علمی، نتایج خنثی و یا عکس گرفته شود. اما بهرحال با توجه به اینکه تا کنون هیچ درمان دارویی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی برای این اختلال وجود ندارد، و از طرفی اثبات نقش عوامل محیطی در بروز طیف اختلالات اتیسم، همچنان استفاده از مداخله­ های محیطی برای پیشگیری و بهبود نسبی علائم آن از اهمیت چشم گیری برخوردار است.

اسماعیل شیری

نظرات بسته شده است.