نقش محاسبات شناختی در بانکداری

صنعت بانکداری شاهد افزایش پذیرش فناوری‌های دیجیتال برای بهبود فرایندهای تجاری خود بوده و این تغییرات به‌واسطه محاسبات شناختی است. محاسبات شناختی به عنوان یکی از فناوری‌های نوظهور، نوعی حل مسئله است که به کمک علوم شناختی و علوم کامپیوتر، رفتار و تفکرات انسان را به صورت یک مدل کامپیوتری شبیه‌سازی می‌کند و متشکل از سیستم‌های یادگیری ماشین، داده‌کاوی، پردازش زبان‌های طبیعی، رباتیک و سایر رشته‌های هوش مصنوعی است.اهمیت فناوری محاسبات شناختی در مؤسسات مالی، از جمله بانک‌ها، در استفاده از فناوری‌هایی که فرآیند آن‌ها را خودکار و سرعت عمل فعالیت‌ها را افزایش می‌دهند تا بتوانند با سرعت بیشتری به مشتریان در حال افزایش خود خدمت کنند، پرواضح است. این فعالیت‌ها شامل خدمات اساسی بانکی مانند برداشت وجه، پرداخت و انتقال وجوه، چاپ صورت‌حساب‌های بانکی و حل سؤالات مربوط به‌حساب است. مردم شروع به درک این موضوع کرده‌اند که هنگام تعامل با بانک‌ها بیشتر احتمال دارد با ربات‌ها سروکار داشته باشند تا با انسان. باید دقت داشت که مردم نسبت به این ربات سازی بانک‌ها بیزار نیستند. آن‌ها انتظار دارند که این سیستم‌ها نسبت به نسخه انسانی مؤثرتر باشند. منافع بانک‌ها در این است که این ماشین‌آلات را نه‌تنها با توجه به توانایی تعامل با مشتریان بلکه درک و حل سؤالات آن‌ها، انسانی‌تر کنند. بنابراین بانک‌ها مکرراً از فن‌آوری‌ها و ابتکاراتی استفاده می‌کنند تا تعاملات خود با مشتریان را انسانی‌تر و راحت‌تر کنند. به همین منظور، آن‌ها از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای شخصی‌سازی تعاملات مشتری استفاده می‌کنند. استفاده از فناوری شناختی در امور بانکی بر پایه این فن‌آوری‌ها تأثیر می‌گذارد و ضمن ارائه تجربه عالی مشتری، کارایی بانکی را بیش از هر زمان دیگری انجام می‌دهد.

کاربرد محاسبات شناختی در بخش بانکی

برنامه بالقوه محاسبات شناختی برای بخش بانکی شامل موارد زیر است:

توسعه محصول و خدمات
محاسبات شناختی می‌تواند تعداد زیادی از معاملات بانکی را به روشی کاملاً پیشرفته مدیریت کند، بنابراین به بانک‌ها امکان می‌دهد تا در زمینه تجزیه و تحلیل رقابت کنند. همچنین می‌توان از محاسبات شناختی جهت ارائه محصولات و خدمات متناسب با مشتریان استفاده کند.

به عنوان یک رسانه برای نزدیکی بیشتر به مشتریان
محاسبات شناختی می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا به مشتریان خود نزدیک‌تر شوند. توانایی آن در تجزیه و تحلیل متن و سایر ورودی‌های مبتنی بر کلمه و یادگیری از تجربه، بٌعد دیگری را برای بانک‌ها فراهم می‌کند. توانایی آن در بهبود شخصی‌سازی با هر معامله یا تعامل با مشتری، منجر به بهبود قابل‌توجهی در رضایت مشتری می‌شود زیرا بانک‌ها نیازهای آن‌ها را مستقیماً برطرف می‌کنند.

کاهش ریسک
با محاسبات شناختی می‌توان داده‌های بیشتری و از منابع بیشتری را موردبررسی قرار داد، از جمله داده‌های مبتنی بر متن و سایر داده‌های غیر عددی. این موضوع بانک‌ها را قادر می‌سازد تا تصویر بهتری از خطرها به دست آورند و آن‌ها را با دقت بیشتری پیش‌بینی کنند. سیستم کشف تقلب که قبلاً استفاده شده بود، موقت بود و اتفاقات را تحلیل می‌کرد و درباره نادرست به نظر رسیدن تصمیم می‌گرفت. سیستم‌های بی‌درنگ (Real-time) این موضوع را به روز کرده و بدین ترتیب امکان شناسایی سریع‌تر را فراهم می‌کنند. از محاسبات شناختی می‌توان برای پیش‌بینی تقلب قبل از وقوع استفاده کرد که به معنای قبل از وقوع یک فعالیت تقلبی است.

تجزیه و تحلیل دقیق مشتری
با استفاده از محاسبات شناختی، بانکداری می‌تواند تجربه بسیار خوبی به مشتری ارائه دهد: محاسبات شناختی با تجزیه و تحلیل دقیق مشتری از طریق محاسبات شناختی با قابلیت‌های پیشرفته پردازش زبان طبیعی می‌تواند بانک‌ها را قادر به جمع‌آوری بینش و تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات بسیار دقیق کند. چنین تصمیماتی با خطر کمی همراه است و آن‌ها را به سمت اقدامات مؤثرتر و نتایج بهتر سوق می‌دهد.

متناسب‌سازی خدمات مشتری
چت بات‌ها برای خدمات به مشتریان بسیار ضروری شده است زیرا نیاز به مدیران انسانی را به حداقل می‌رساند. استفاده از محاسبات شناختی در وب‌سایت‌های سازمان‌های مالی و برنامه‌های تلفن همراه می‌تواند عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد، و آن‌ها را قادر می‌سازد سؤالات پیچیده را حل کنند. یک چت بات که از طریق محاسبات شناختی طراحی‌شده است می‌تواند برای مشتری توضیح دهد که چرا یک معامله خاص بیش‌ازحد معمول زمان می‌برد و همچنین می‌تواند به سؤالات پیگیری پاسخ دهد.

بهبود امنیت و مدیریت هویت
محاسبات شناختی می‌تواند سیستم‌های امنیتی مورد استفاده توسط بانک‌ها را قوی‌تر کند، که می‌تواند خطر معاملات غیرقانونی، سرقت هویت را به حداقل برساند و در عین حال سهولت انجام معاملات قانونی را به حداکثر برساند. محاسبات شناختی می‌تواند عوامل مربوط به رفتار مشتری را مانند حالت‌های معاملاتی معمول آن‌ها، هزینه‌های ماهیانه و … آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند.
بنابراین محاسبات شناختی نه‌تنها می‌تواند راحتی مشتریان را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند از طریق اتوماسیون کارایی عملیاتی را نیز افزایش دهد. علاوه بر این، استفاده از فن‌آوری شناختی می‌تواند به بهبود امنیت پول و دارایی کمک کند.

نتیجه‌گیری
محاسبات شناختی می‌تواند بانکداری شخصی را متحول کند و باکیفیت بالای اطلاعات، محصولات، خدمات و سرعت خدمات می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان باشد. علاوه بر این، کاربران بانکی می‌توانند موارد استفاده ابتکاری خود را برای ایجاد جریان‌های درآمد جدید ایجاد کنند.

 

 

 

cecn

نظرات بسته شده است.